Seminarium realizowane na zamówienie Podlaskiego Kuratora Oświaty
Edukacja włączająca – dziecko niepełnosprawne w praktyce szkolnej
4 listopada 2014 roku spotkaliśmy się z nauczycielami na seminarium w sali szkoleniowej Centrum Edukacji Nauczycieli
w Suwałkach, 6 listopada 2014 roku w Łomży w sali Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i 12 listopada 2014 roku w sali konferencyjnej Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Białymstoku. Program seminarium szeroko przybliżał tematykę uwzględniając następujące elementy:
- ABC edukacji włączającej – czym jest edukacja włączająca - diagnoza i formułowanie potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole masowej – formy i metody pomocy;
- Strategia wspomaganej i alternatywnej komunikacji - zaburzenia komunikacyjne
u dzieci i młodzieży, alternatywne i wspomagające metody komunikacji dla określonych niepełnosprawności;
- Budujące ocenianie - ocenianie wspierające i informacje zwrotne, określenie konkretnych granic w ponoszeniu odpowiedzialności za wychowanie i edukację ucznia;
- Edukacja włączająca w praktyce szkolnej na podstawie wybranych doświadczeń Szkoły Podstawowej Nr 4 w Ełku - przykłady dobrych praktyk;
- Czy edukacja włączająca na wysokim poziomie jest w Polsce możliwa? Szanse i zagrożenia edukacji włączającej – dyskusja moderowana.
Organizatorem tego zadania była mgr Danuta Momot – konsultant ds. kształcenia specjalnego i integracyjnego a zajęcia realizowali eksperci z szerokimi kwalifikacjami w realizacji edukacji włączającej i doświadczeniem w pracy z uczniami z różnoraką niepełnosprawnością: mgr Marzanna Krajewska, mgr Barbara Dziuba, mgr Jarosław Konopka.
We wszystkich spotkaniach szkoleniowych wzięło udział 315 nauczycieli z województwa podlaskiego, zainteresowanych realizacją edukacji włączającej w swojej szkole/placówce. Tak duże zainteresowanie edukacją włączającą jest otwieraniem się szkół ogólnodostępnych na przyjmowanie i kształcenie wszystkich dzieci razem, niezależnie od doświadczanych przez nie trudności, zdolności i różnic. Obserwując zaangażowanie nauczycieli w efektywną realizację tego zadania kontynuujemy w naszym Ośrodku merytoryczne szkolenia w postaci kursów doskonalących, konferencji, warsztatów i konsultacji (około 400 godzin dydaktycznych rocznie), na których przygotowujemy przedstawicieli szkół i nauczycieli do realizacji edukacji włączającej w codziennej pracy ze zróżnicowanym zespołem klasowym.