Czwartek, 25 Kwiecień 2024
Biuletyn Informacji Publicznej

Wyjazd edukacyjny nauczycieli bibliotekarzy - relacja

21.03.2022

W sobotę 19 marca 2022 roku kilkunastoosobowa grupa nauczycieli bibliotekarzy wzięła udział w szkoleniu „Podlaskie biblioteki naukowe - wyjazd edukacyjny do Książnicy Podlaskiej, Biblioteki Uniwersyteckiej oraz Uniwersyteckiego Centrum Przyrodniczego w Białymstoku”.

Wizytę w Książnicy Podlaskiej im. Łukasza Górnickiego zaczęliśmy od Działu Zbiorów Specjalnych, gdzie zaprezentowano przykłady różnych typów dokumentów. Szczególne wrażenie wywarła Biblia z VI wieku, egzemplarz po konserwacji. Następnie odwiedziliśmy czytelnię ogólną – z wystawą książek poświęconych Ukrainie oraz wypożyczalnię – sale z wolnym dostępem i wydzielonym księgozbiorem naukowym. Specjalnie dla nas otwarto magazyn zbiorów i aulę. Zostaliśmy też poinformowani o rozpoczynających się Dniach Kultury Kresowej, Wielkim Jarmarku Kaziukowym i obdarowani przykładowymi wydawnictwami Książnicy - najnowszymi numerami pisma „Goniec Kresowy”, tomikami poezji, materiałami promocyjnymi.

Zwiedzanie Biblioteki Uniwersyteckiej im. Jerzego Giedroycia poprzedziła wycieczka po kampusie Uniwersytetu w Białymstoku. Zapoznaliśmy się z układem budynków, postmodernistyczną architekturą oraz aranżacją przestrzeni – zielenią, stawami,  żałując, że o tej porze roku nie możemy podziwiać ich w pełnej krasie. W siedzibie biblioteki obejrzeliśmy makiety dwóch projektów budynku, filmiki promocyjne oraz wystawę fotograficzną „Cztery pory roku w Bibliotece Uniwersyteckiej”. Następnie podziwialiśmy skarby biblioteczne przechowywane w nowoczesnych pomieszczeniach Pracowni Zbiorów Specjalnych i Digitalizacji – starodruki, rękopisy, mapy, dawne pocztówki z widokami Łomży. W tej agendzie bibliotekarzy interesowały szczególnie zagadnienia konserwacji zabytkowych dokumentów, natomiast w czytelni – układ księgozbioru, pokoje pracy własnej. W wypożyczalni zaprezentowano nam urządzenie self-check, umożliwiające samodzielne wypożyczanie i zwrot książek. Dalej skierowaliśmy kroki do Gabinetu Prezydenta Ryszarda Kaczorowskiego - ostatniego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na Uchodźstwie.

Na zakończenie zwiedziliśmy z przewodnikiem Uniwersyteckie Centrum Przyrodnicze im. Profesora Andrzeja Myrchy - wystawy stałe i czasową „Pszczoły i ich rola w przyrodzie”. Bogactwa zbiorów nie sposób opisać w dwóch słowach… Dodatkowo pracownicy UCP przygotowali ciekawą ekspozycję przedmiotów związanych ze sztuką i rzemiosłem ludowym Ukrainy pt. „Ukraina blisko nas” (więcej tutaj: https://uwb.edu.pl/uniwersyteckie-centrum-przyrodnicze-im-profesora-andrzeja-myrchy). Na Wydziale Biologii, podziwialiśmy również akwaria piętrowe i hodowlę storczyków. Zupełnym zaskoczeniem była natomiast dla wszystkich wystawa dzwonków prezentowana w gablotach w holu wydziału. Okazało się, że jest to fragment kolekcji Lecha Pileckiego, która liczy ponad 10 300 okazów! (więcej tutaj: https://uwb.edu.pl/dzwonki).

Uczestnicy wyjazdu zgodnie twierdzili, iż mieliśmy za mało czasu i zechcą wrócić do odwiedzonych placówek – niektórzy z uczniami.