mgr Lidia Grad
Doradca metodyczny w zakresie geografii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych
Miejsce pracy:
Szkoła Podstawowa Nr 4 w Zambrowie
Miejsce pełnienia dyżuru:
Szkoła Podstawowa nr 4 w Zambrowie - sala 15
CEN w Łomży - pokój nr 17
Obszar działania:
województwo podlaskie
tel. 603 223 722
e-mail: l.grad@cen.lomza.pl
Konsultacje stacjonarne w roku szkolnym 2025 / 2026
SP nr 4 w Zambrowie - w poniedziałek 15:00 - 16:00 s.15
CEN w Łomży - w czwartek 12.00 - 16.00 pokój nr 17 (raz w miesiącu)
Serdecznie zapraszam nauczycieli na konsultacje również w innych terminach i formie
- on-line, telefonicznie i e-mailowo, po uzgodnieniu z doradcą.
Zapraszam!
OFERTA SZKOLENIOWA NA I PÓŁROCZE ROKU SZKOLNEGO 2025/2026
I. KONFERENCJE REJONOWE nt. Uczymy się uczyć z AI - zaprzyjaźnij się z technologią
w nauczaniu geografii i przyrody - pokazanie jak narzędzia AI i TIK wspierają w procesie
dydaktycznym - w planowaniu, prowadzeniu i ewaluacji pracy nauczyciela, wspieraniu uczniów
w samodzielnym uczeniu się w erze sztucznej inteligencji, krytycznym analizowaniu informacji
oraz bezpiecznym i pozytywnym korzystaniu z technologii informacyjnych. Wskazanie roli technologii
informacyjnych w nauczaniu geografii i przyrody oraz stale zmieniającym się systemie oświaty.
KS/R/11/2 22 września 2025r. /poniedziałek/ / 15.30 Szkoła Podstawowa nr 5 w Zambrowie
KS/R/11/1 23 września 2025r. /wtorek/ / 15.30 Szkoła Podstawowa nr 2 w Kolnie
KS/R/11/3 25 września 2025r. /czwartek/ / 15.30 Szkoła Podstawowa nr 1 w Wysokiem Mazowieckiem
KS/R/11/4 26 września 2025r. /piątek/ / 15.30 CEN w Łomży
II. PROJEKT EDUKACYJNY - międzyszkolny projekt rozwijający interdyscyplinarne podejście
do nauczania o wodzie i powietrzu, wykorzystujący metody aktywizujące oraz STEAM i IBSE
w zrozumieniu roli wody i powietrza w przyrodzie i życiu człowieka, kształtujący u uczniów
aktywności poznawcze i sprawczość, wykorzystywanie narzędzi cyfrowych w trakcie zajęć
terenowych i badań w najbliższej okolicy.
Pierwsze spotkanie organizacyjne - stacjonarne - 6 października 2025 r. godz. 17.00 w CEN w Łomży
PR - 9 - Woda i powietrze, sprzymierzeńcy czy wrogowie? - projekt edukacyjny
III. SIECI WSPÓŁPRACY I SAMODOSKONALENIA- Nauczyciele geografii i przyrody wspierają ucznia w zrozumieniu otaczającego świata - wsparcie i integracja, współdziałanie przy wypracowywaniu wspólnych materiałów wykorzystywanych w pracy nauczyciela, doskonalenie kompetencji dydaktycznych, szczególnie w zakresie myślenia analitycznego, indywidualizacji kształcenia i aktywizacji poznawczej uczniów, wykorzystanie nowoczesnych technologii, wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w nauczaniu geografii i przyrody. Aktualizacja wiedzy przyrodniczej w kontekście współczesnych wyzwań (zmiany klimatu, zasoby wodne i inne).
KL - 9/1/1 Nauczyciele geografii i przyrody wspierają ucznia w zrozumieniu otaczającego świata
- sieć współpracy i samodoskonalenia (powiat zambrowski i wysokomazowiecki i inni zainteresowani)
- stacjonarnie w SP 4 w Zambrowie, pierwsze spotkanie 3 października 2025 r. g. 17.00
https://www.cen.lomza.pl/szkolenia1/dla-nauczycieli/kluby-sieci-przedmiotowe/27
KL-9/2/1 Nauczyciele geografii i przyrody wspierają ucznia w zrozumieniu otaczającego świata
- sieć współpracy i samodoskonalenia (powiat łomżyński, kolneński i inni zainteresowani )
- on-line przez Google Meet, pierwsze spotkanie 2 października 2025 r. godz. 17.30
https://www.cen.lomza.pl/szkolenia1/dla-nauczycieli/kluby-sieci-przedmiotowe/28
III. WARSZTAT METODYCZNY - urozmaicenie procesu dydaktycznego o interdyscyplinarność, kształtowanie kompetencji przyszłości i ich monitorowanie, kształtowanie myślenia analitycznego, krytycznej analizy informacji w Internecie, wykorzystywanie nowoczesnych technologii oraz zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej w przygotowaniu i przeprowadzaniu lekcji geografii i przyrody.
W- 65 Zadziałaj wspólnie z uczniami na geografii lub przyrodzie - interdyscyplinarne podejście
do nauczania w przedmiotach przyrodniczych i ścisłych - on-line
IV. ZAJĘCIA OTWARTE obserwacja i analiza metodyczna nagranej lekcji otwartej pod kątem wykorzystania
nowoczesnych technologii w nauce o Ziemi, dyskusja moderowana i studium przypadku
- 9 grudnia 2025 r. - spotkanie on-line na Google Meet
ZO - 9 Wykorzystanie nowoczesnych technologii w nauce o Ziemi
V. TEMATY RAD PEDAGOGICZNYCH - wsparcie nauczycieli w doskonaleniu umiejętności pracy w wielokulturowym i zróżnicowanym zespole uczniów i uczennic poprzez wykorzystanie nauczania interdyscyplinarnego i innowacyjnego
w zakresie POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ, KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO I EDUKACJI
WŁĄCZAJĄCEJ
17. numer w informatorze - Jak uczyć w wielokulturowej klasie?
18. numer w informatorze - Strategie uczenia się w zróżnicowanej klasie.
19. numer w informatorze - Zmajstrujmy coś, czyli uczenie się przez doświadczanie – nauczanie
interdyscyplinarne i innowacje edukacyjne
Innowacje pedagogiczne i projekty edukacyjne sposobem na poznawanie potencjału uczniów" - konferencja rejonowa 20.09.2023 r.
Scenariusz lekcji
zrealizowanej w ramach programu „Szkoła przyjaciół Kopernika” w Szkole Podstawowej w Radziłowie przez nauczycielkę geografii p. Bożennę Malinowską
Innowacje pedagogiczne
Autorka: Klaudia Ślesińska, Zespół Szkół nr.1 im. gen. Stefana Roweckiego
SPRAWOZDANIE Z INNOWACJI K. Ślesińska
Autorzy: Bożenna Malinowska i Zbigniew Mroczkowski, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Radziłowie.
Eksperymenty pogodowe z wykorzystaniem aplikacji mobilnej IMGW"
Escape Room
Escape Room na lekcji powtórzeniowej w klasie 8 SP - p. Agata Stachelek ze Szkoły Podstawowej w Ksebkach
Inne materiały nauczycieli
p. Maria Jurkiewicz z Zespołu Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących w Łomży
Geograficzny Escape Room na lekcji powtórzeniowej w klasie 7 SP - p. Klaudia Kwiecień ze SP nr 4 w Zambrowie
Instrukcja i scenariusz lekcji geograficzno-angielskiego pokoju zagadek w klasie piątej SP - p. Danuta Świtajewska ze Szkoły Podstawowej w Drozdowie
Zajęcia terenowe
Projekt edukacyjny: Tereny, zwierzęta i rośliny chronione na obszarze naszej gminy autor: p. Wioletta Orłowska Szkoła Podstawowa im. T. Kościuszki w Stawiskach
Zajęcia terenowe w praktyce, autor: p. Ewa Jedynasty Szkoła Podstawowa nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi w Białymstoku
Moje miasto w świecie znane - projekt geograficzny w języku niemieckim, autor: Ewa Korytkowska Szkoła Podstawowa im. M. Konopnickiej w Zbójnej
Podsumowanie pracy Klubu geografa
Propozycje tematów lekcji z geografii w klasach 7-8
Propozycje tematów lekcji z geografii w klasach 5-8
Opracowania
P. Wioletta Orłowska z ZSP im.T.Kościuszki w Stawiskach
KL. VIII
Stany Zjednoczone
https://view.genial.ly/5e871f15260c290e399aeeec/horizontal-infographic-maps-stany-zjednoczone
Ameryka –powtórzenie
https://view.genial.ly/5e978887fd084a0da9678c32/presentation-ameryka-powtorzenie
Kanada
KL. VII
Susza w Polsce
https://view.genial.ly/5eaa1aa6b031cc0d780d7455/presentation-susza-w-polsce
Powodzie
https://view.genial.ly/5e9a17576326780e1d01aba7/presentation-powodz
Powtórzenie wiadomości - Usługi; Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego Polski
Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego Polski
Formy ochrony przyrody w Polsce
https://view.genial.ly/5e87538659ee3c0df4070b38/horizontal-infographic-lists-formy-ochrony-przyrody
KL. VI
Zmiany w przemyśle Niemiec
https://view.genial.ly/5ea5af97da73ac0d8bfe0722/presentation-zmiany-w-przemysle-niemiec
Turystyka w Europie Południowej
https://view.genial.ly/5e809a2d50a0310d8c313fe7/interactive-content-turystyka-w-europie-poludniowej
Gospodarka Europy
KL. V
Tajga i tundra – w trakcie tworzenia jest tajga
https://view.genial.ly/5ea5ee3363183e0d943b7fd4/presentation-tajga-i-tundra
Pustynia gorąco i pustynia lodowa
Konferencja naukowa, Kielce, 22-23 listopada 2019 r.
Edukacja geograficzna - ku poszukującemu uczeniu się
Podczas konferencji, jako przedstawiciel CEN w Łomży wygłosiłam referat na temat "By lekcje geografii nie były nudne", prezentując swój własny pomysł na ciekawe lekcje geografii. Zachęcam do zapoznania się z prezentacją.


