Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Środa, 5 Listopad 2025
Biuletyn Informacji Publicznej

Placówka akredytowana przez Podlaskiego Kuratora Oświaty decyzją NP.5470.4.2025 z dnia 10 lipca 2025 r.        cen

AI w edukacji: zagrożenie czy szansa? Odkryj, jak wykorzystać jej potencjał

05.11.2025
24 października spotkaliśmy się po raz piąty. Tym razem otworzyliśmy dyskusję na temat „AI w edukacji: zagrożenie czy szansa? Odkryj, jak wykorzystać jej potencjał." Ważny współcześnie temat wynikający z przyjętych założeń, że: 
 
  • nowoczesne technologie edukacyjne, oparte na AI, kierują nas ku nauczaniu dostosowanemu (spersonalizowanemu),
  • sztuczna inteligencja w szkole pozwala analizować styl uczenia się każdego ucznia, dostosowując materiały edukacyjne do jego indywidualnych potrzeb,
  • przyszłość nauczania leży w personalizacji dzięki AI, 
  • Np. ChatGPT może generować m.in. spersonalizowane zestawy ćwiczeń, quizy, materiały pomocnicze, które lepiej odpowiadają na potrzeby uczniów, ułatwiając im zrozumienie trudnych treści.
Czy założenia te są poprawne i czy rzeczywiście AI wyznaczy kierunki rozwoju w edukacji? 
Czy nauczanie spersonalizowane, w naszej rzeczywistości edukacyjnej, będzie tworzyć nową jakość?
Na te pytania poszukiwaliśmy odpowiedzi podczas naszego piątego spotkania sieci. Wprowadzeniem do końcowej debaty były wstąpienia ekspertów:
  • Dominika Sołowieja (specjalista AI i transformacji cyfrowej w edukacji, dziennikarz technologiczny, pełnomocnik wojewody podlaskiego do spraw kompetencji cyfrowych) – o wizjach przyszłości szkoły i rynku pracy w erze sztucznej inteligencji,
  • Marty Cichosz (konsultant ds. języka angielskiego w CEN Białystok) - o personalizacji nauki, motywowaniu uczniów i tworzeniu angażujących materiałów dydaktycznych,
  • Pawła Jastrzębskiego  (konsultant ds. technologii informacyjnej CEN w Łomży)  - o praktycznym wykorzystaniu narzędzi AI i skutecznym promptowaniu.
Wszyscy eksperci bardzo ciekawie wprowadzili do debaty uczestników spotkania. Pojawiły się nierozpowszechnione jeszcze terminy i definicje opisujące wpływ i relacje AI z edukacją.
 
Najciekawsze z nich to: 
  • nauczanie dostosowane, personalizacja – pojawiły się u wszystkich ekspertów z przekonaniem, że będzie to jeden z pozytywnych skutków wykorzystania AI w edukacji, 
  • dezinformacja, wiarygodność, halucynacyjne zachowania AI – z przekonaniem o konieczności świadomego i przemyślanego korzystania ze sztucznej inteligencji, weryfikowania  źródeł informacji i ich prawdziwości
  • promt, skuteczne promptowanie - Prompt to tekst wejściowy, który model językowy interpretuje, aby wygenerować odpowiedzi. Ma ukierunkować działanie algorytmu, pomagając mu zrozumieć intencje użytkownika i dostarczyć dokładniejszą odpowiedź. Umiejętne tworzenie promptów jest kluczowe dla efektywnego korzystania z narzędzi AI, takich jak ChatGPT czy Gemini. 
Żywa dyskusja w czasie debaty kończącej spotkanie potwierdziła, że temat jest ważny i istnieje potrzeba zaadoptowania technik i narzędzi AI w edukacji. 
 
Wojciech Kowalik Andrzej Piechociński