Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Wtorek, 16 Kwiecień 2024
Biuletyn Informacji Publicznej

Placówka akredytowana przez Podlaskiego Kuratora Oświaty decyzją SPiKU.5470.4.2020 z dnia 13 lipca 2020 r.        cen

Z eTwinningiem za pan brat

07.06.2022
Poniedziałkowe popołudnie 30 maja zgromadziło w Zespole Szkół Weterynaryjnych i  Ogólnokształcących nr 7 w Łomży dyrektorów, nauczycieli języka niemieckiego, uczniów i rodziców ze szkół województwa podlaskiego i mazowieckiego. Celem spotkania było podsumowanie międzynarodowych projektów eTwinning realizowanych w roku szkolnym 2021/2022 w 30 polskich i 30 zagranicznych placówkach. Głównym organizatorem działań projektowych był działający od 12 lat na naszym terenie Oddział Łomża Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego, a  do  współpracy włączyły się inne podmioty, tj. Goethe Institut, Centrum Edukacji Nauczycieli w  Łomży, Nadleśnictwo Łomża oraz pani Anna Bowtruczuk – ambasador eTwinning w województwie podlaskim. Spotkanie zostało również objęte honorowym patronatem Marszałka Województwa Podlaskiego i Prezydenta Miasta Łomża. 
 
Pierwszy z projektów „Im Netz der Brieffreundschaften” po polsku nosi nazwę „W sieci listownych przyjaźni”, a jego celem było nawiązanie i prowadzenie korespondencji w języku niemieckim między uczniami z Polski i z innych krajów. Przedsięwzięcie miało swój początek we wrześniu 2021 roku, po  intensywnych dwumiesięcznych poszukiwaniach partnerów zagranicznych dla szkół w Polsce. W ramach projektu młodzież z Polski wymieniała się z rówieśnikami z innych krajów przez cały rok listami, w których opisywała siebie, swoje zainteresowania, swoich pupili, życie rodzinne i  towarzyskie, polskie zwyczaje i tradycje świąteczne. Nie zabrakło też opisu szkół, systemu edukacji w swoim kraju, okolicy zamieszkania, pozdrowień oraz życzeń bożonarodzeniowych, noworocznych i wielkanocnych. Projekt mógł być prowadzony pocztą tradycyjną lub w formie maili.  Nauczyciele w trakcie projektu systematycznie uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez koordynatorkę. W ramach spotkań opiekunowie uczniów dzielili się na bieżąco swoimi spostrzeżeniami na temat projektu oraz inicjowali działania okołoprojektowe. Chcąc przybliżyć uczniom swój kraj i uczyć otwartości na inne kultury nauczyciele wstawiali na stronę projektu materiały dotyczące świąt, uroczystości oraz ważnych wydarzeń z życia szkół. 
 
Międzynarodowy projekt „Im Netz der Brieffreundschaften” zainicjował następujące partnerstwa szkół z Polski i z zagranicy.
1. Szkoła Podstawowa w Piątnicy (Polska) - Dominicas Aranda. w Sto. Domingo (Hiszpania) 
2. Zespół Szkół Ogólnokształcących w Knyszynie (Polska) - SSdPG w Alta Val di Sole (Włochy)
3. Szkoła Podstawowa w Zbójnej  (Polska) - Osnovna škola w Žužemberk (Słowenia)
4. Szkoła Podstawowa w Starym Lubotyniu (Polska) -  Osnovna škola w Rovišć (Chorwacja) 
5. Szkoła Podstawowa nr 7 im. Adama Mickiewicza w Łomży (Polska) – Osnovna škola Trnsko  w Zagrzebiu (Chorwacja) 
6. Szkoła Podstawowa nr 9  w Łomży (Polska) - Samiha Ayverdi Anadolu Lisesi  w İstanbule (Turcja) 
7. Szkoły Katolickie w Łomży (Polska) – Sportgymnasium w Banska Bystrica (Słowacja)
8. Szkoła Podstawowa nr 10 w Ostrołęce (Polska) - Základná škola w Kráľovský Chlmec (Słowacja)
9. Szkoła Podstawowa nr 2 w Kolnie (Polska) -) İzmir Kız Lisesi Yeşiltepe w Mithatpaşa (Turcja)
10. Szkoła Podstawowa w Chludniach (Polska)- "Aldo Moro"- viale Padre Marcolini w Cerro al Lambro   (Włochy) 
11. Szkoła Podstawowa w Miastkowie  (Polska) – OU Kocho Racin – Prilep (Macedonia)
12. Szkoła Podstawowa nr 5 w Łomży (Polska) – 2th Experimental Junior Highschool w Thesassolinikach (Grecja)
13. Zespół Szkolno - Przedszkolny w Wiźnie (Polska)– Kaarilan koulu w Tampere (Finlandia)
14. Szkoła Podstawowa w Małym Płocku (Polska)- Kirkkoharjun koulu w Kangasala (Finlandia)
15. Zespół Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących Nr 7 w Łomży (Polska) - Liceo "Majorana-Laterza” (Włochy)
16. Zespół Szkół Budowlano-Geodezyjnych w Białymstoku (Polska) – Kunus Emre Anadolu Lisesi w Ortaca (Turcja) 
17. Zespół Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 w Łomży (Polska) - Samiha Ayverdi Anadolu Lisesi w İstanbule (Turcja) 
18. Szkoła Podstawowa w Nowogrodzie (Polska) - Wallenbergkolan w Uppsalii (Szwecja) 
19. Publiczna Szkoła Podstawowa w Wolkowych  (Polska) –  ZS s MS Brehy, w Nová Baňa (Słowacja) 
20. Szkoła Podstawowa w Bakałarzewie (Polska) – Iğdır Atatürk Anadolu Lisesi Emek Mh. Fatih (Turcja) 
21. Szkoła Podstawowa nr 10 w Ostrołęce (Polska) – Osnovna škola Spodnja Šiška, 
w Ljubljanie (Słowenia) 
22. Liceum Ogólnokształcące nr 1 w Kolnie (Polska) –"Aldo Moro"- viale Padre Marcolini, w Cerro al Lambro  (Włochy)
23. Liceum Ogólnokształcące nr 1 w Kolnie (Polska) – Samiha Ayverdi Anadolu Lisesi w İstanbule (Turcja)
24. Zespół Szkół Katolickich w Białymstoku (Polska) – Halide Edip Adıvar Anadolu Lisesi Üsküda w İstanbule (Turcja)
25. Szkoła Podstawowa nr 1 w Łomży (Polska) – Osnovna škola Spodnja Šiška w Ljubljanie (Slowenia) 
 
Kolejny z podsumowanych projektów pt. „Wir sind öko” rozpoczął się we wrześniu 2021 roku szkoleniem dla nauczycieli prowadzonym przez panią Justynę Ciecharowską z Instytutu Goethego i panią Iwonę Czaplicką – koordynatora projektu i zarazem doradcę metodycznego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Łomży. Warsztaty miały na celu zachęcić nauczycieli do podejmowania tematyki ekologii na lekcjach języka niemieckiego oraz na godzinach wychowawczych. W tym przedsięwzięciu uczniowie skupili się na ukazaniu na blogu, co w ich miejscowościach robi się na rzecz ochrony środowiska, a także jak każdy z uczestników indywidualnie dba o swoje najbliższe otoczenie. Młodzież chętnie włączyła się w proponowane przez organizatorów wyzwania, tzw. challenges, jak "Ladekabel raus", "Stofftasche statt Plastiktüte", czy "Wassersparwoche". Nie zabrakło również analizy badań naukowych i statystyk na temat zanieczyszczania środowiska w Europie i w Polsce oraz nagrywania i oglądania krótkich filmików zachęcających do dbania o przyrodę i najbliższe otoczenie. Uczniowie z Polski zainspirowani działaniami rówieśników z tureckiej szkoły Samiha Ayverdi Gymnasium w Ortace wykonali oryginalne torby wielokrotnego użytku. Ponadto w otoczeniu wielu placówek powstały tzw. Grünecken – zielone zakątki z licznymi kwiatami i krzewami. Na zakończenie projektu każda z 13 placówek naszego regionu otrzymała od Nadleśnictwa Łomża drzewko do posadzenia w najbliżej okolicy szkoły. 
 
W projekt „Wir sind öko” zaangażowane były następujące szkoły:
1. Samiha Ayverdi Gymnasium Ortaca (Turcja)
2. Samiha Ayverdi Anadolu Lisesi, Zeytinburnu (Turcja)
3. Taurages Jovary pogrindina mokykla (Litwa)
4. Szkoła Podstawowa w Nowogrodzie (Polska)
5. Szkoła Podstawowa w Chludniach (Polska)
6. Szkoła Podstawowa w Jelonkach (Polska)
7. Szkoła Podstawowa w Nowych Piekutach (Polska)
8. Szkoła Podstawowa nr 9 w Łomży (Polska)
9. Szkoła Podstawowa nr 7 w Łomży (Polska)
10. Zespół Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 w Łomży (Polska)
11. III Liceum Ogólnokształcące w Ostrołęce (Polska)
12. I Liceum Ogólnokształcące w Wysokiem Mazowieckiem (Polska)
13. Zespół Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących nr 7 w Łomży (Polska)
14. Szkoła Podstawowa nr 2 w Łomży (Polska)
15. Szkoła Podstawowa w Piątnicy (Polska)
16. Zespół Szkół Budowlano-Geodezyjnych w Białymstoku (Polska)
 
Projekty eTwinning powstają w ramach współpracy nauczycieli z Polski i z zagranicy, choć wymagają dużego nakładają pracy, dają wielka moc i sprawiają wiele radości i satysfakcji zarówno nauczycielom, jak i uczniom. Od kilku lat inicjatorem, organizatorem i koordynatorem projektów eTwinning w języku niemieckim podejmowanych w województwie podlaskim jest Iwona Czaplicka – doradca metodyczny w zakresie języka niemieckiego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Łomży, 
a zarazem prezes Oddziału Łomża PSNJN.
 
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami na stronach projektów:
„Im Netz der Brieffreundschaften”
„Wir sind öko”
Zachęcamy też do obejrzenia fotogalerii z podsumowania projektów.
 
Link do fotogalerii: