mgr Jadwiga Pieczywek
Konsultant do spraw edukacji matematycznej
(parter. pok. nr 2)
tel: 86 216 42 17 w. 16
e-mail: j.pieczywek@cen.lomza.pl
Godziny pracy:
środa 8.00 - 17.00
czwartek 7.30- 12.00
piątek 8.00 - 12.00
Konsultacje w godzinach pracy

Oferta doskonalenia na II półrocze roku szkolnego 2022/2023
Serdecznie zapraszam na następujące formy doskonalenia:
Symbol i nr formy | Tytuł | Data i miejsce | Adresaci | Ramowy program |
W - 168 | W - 168 Gry dydaktyczne na lekcjach matematyki - o uczeniu podejmowania decyzji prowadzi Anna Koronka - konsultant MSCDN w Ostrołęce https://www.cen.lomza.pl/szkolenia1/dla-nauczycieli/edukacja-matematyczno-przyrodnicza-matematyka-fizy/1i
| 11.03.2023 r. godz.9.00/ CEN w Łomży | nauczyciele matematyki szkół podstawowych i ponadpodstawowych |
|
W-169 | Metoda IBSE w nauczaniu matematyki https://www.cen.lomza.pl/szkolenia1/dla-nauczycieli/edukacja-matematyczno-przyrodnicza-matematyka-fizy/2i
| 26.04.2023 r. godz.15.30/ CEN w Łomży | nauczyciele matematyki szkół ponadpodstawowych |
|
W-170 | Matura z matematyki 2023 - jak pracować z uczniami? Cz. II https://www.cen.lomza.pl/szkolenia1/dla-nauczycieli/edukacja-matematyczno-przyrodnicza-matematyka-fizy/4i
| 1.03.2023 r. godz. 15.30/ zdalnie | nauczyciele matematyki szkół ponadpodstawowych |
|
KL-7/1/2 | Klub aktywnych matematyków (szkoły podstawowe) https://www.cen.lomza.pl/szkolenia1/dla-nauczycieli/kluby-sieci-przedmiotowe/19
| 8.02., 8.03., 12.04.2023 r. godz. 15.30/ zdalnie 17.05. 2023 r. godz.15.30/ CEN w Łomży | nauczyciele matematyki szkół podstawowych |
|
KL-8/1/2 | Klub aktywnych matematyków (szkoły ponadpodstawowe) https://www.cen.lomza.pl/szkolenia1/dla-nauczycieli/kluby-sieci-przedmiotowe/25
| 15.02, 15.03, 19.04, 24.05.2023 r., godz.15.30; zdalnie 14.06.2023 r., godz. 15.30/ CEN w Łomży | nauczyciele matematyki szkół ponadpodstawowych |
|
Karty pracy dla uczniów mających trudności z uczeniem się matematyki

Propozycje tematów szkoleń RP
W zakresie pomiaru dydaktycznego i oceniania
- Opracowywanie narzędzi pomiaru dydaktycznego i analizowanie ich wyników.
- Zastosowanie pomiaru dydaktycznego w badaniu osiągnięć uczniów.
W zakresie metodyki nauczania
- Metody i techniki mobilizujące uczniów do aktywnej pracy na lekcjach.
- Co to znaczy uczyć się? Pomóżmy naszym uczniom w przyswajaniu technik uczenia się.
Karty pracy
Prace klasowe z matematyki do klasy VI szkoły podstawowej

Uczestniczki Klubu Aktywnych Matematyków w Łomży opracowały zestaw prac klasowych do klasy VI szkoły podstawowej.
Zadania sprawdzają umiejętności określone w wymaganiach ogólnych i szczegółowych aktualnie obowiązującej podstawy programowej.
Prace kontrolne zawierają kartotekę, zestawy zadań w trzech wersjach (równoległe wersje A, B; wersja C dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz schemat oceniania.
Publikacja ma 192 strony i zawiera sprawdzian całoroczny. Zainteresowani nauczyciele matematyki mogą otrzymać wersję elektroniczną. Proszę o informację na mail:
j.pieczywek@cen.lomza.pl
Praca zdalna nauczyciela matematyki
Cytując zapis ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej:
(https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-na-odleglosc--nowe-regulacje-prawne)
W czasie ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych związanego z zagrożeniem epidemiologicznym nauka jest realizowana na odległość.
Nauka prowadzona na odległość może być realizowana z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez nauczyciela, w szczególności tych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (zwłaszcza platforma edukacyjna www.epodreczniki.pl), Centralnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnej, a także emitowanych w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia.
Platforma www.epodreczniki.pl to narzędzie informatyczne, na którym są umieszczone bezpłatne materiały edukacyjne.
Poniżej podaję adresy stron internetowych, które mogą być użyteczne dla nauczycieli matematyki zarówno szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych:
http://www.matematyka.wroc.pl/
https://matematykawpodstawowce.pl/
Życzę wszystkim koleżankom i kolegom - nauczycielom matematyki zdrowia i efektywnej pracy.
Jadwiga Pieczywek
Konsultant d.s. edukacji matematycznej CEN w Łomży
Przykład kształcenia kompetencji kluczowych i wdrazania elementów doradztwa zawodowego na lekcjach matematyki
Zamieszczony scenariusz oraz artykuł zawierają informacje na temat organizacji lekcji otwartej z matematyki, która odbyła się w dniu 22.02.2019 roku w Liceum Mistrzostwa Sportowego w Łomży przeprowadzonej przez Annę Borawską.
Lekcja jest przykładem wdrażania elementów doradztwa zawodowego oraz kształtowania kompetencji kluczowych na zajęciach matematyki.
Pliki do pobrania:
Scenariusz lekcji - Funkcje trygonometryczne kąta ostrego
Wdrażanie elementów doradztwa zawodowego i kształtowanie kompetencji kluczowych na lekcji matematyki
Scenariusze lekcji matematyki w szkole ponadgimnazjalnej z wykorzystaniem elementów oceniania kształtującego
W załączeniu scenariusze lekcji opracowane na spotkaniach Klubu Aktywnych Matematyków w roku szkolnym 2016/2017. Wersje wstępne scenariuszy opracowały:
Postać iloczynowa funkcji kwadratowej – Anna Borawska
Wzory Viete’a. Zastosowanie wzorów Viete’a w zadaniach – Anna Sacharczuk
Uczestnicy KAM: Bogdan Henryk Bacławski, Anna Borawska, Grażyna Borawska, Beata Jabłonowska, Dorota Kozioł, Scholastyka Kulczewska, Anna Sacharczuk, Agata Siwik, Elżbieta Szleszyńska, Ewa Małgorzata Szymańska.
KAM prowadzi konsultant d.s. edukacji matematycznej ODN w Łomży – Jadwiga Pieczywek.
Pliki do pobrania:
Prace klasowe do klas VII-VIII szkoły podstawowej

Przekazaliśmy Państwu zestaw prac klasowych z matematyki do klas VII – VIII szkoły podstawowej (opracowanie II), który powstał na bazie zbioru prac kontrolnych z matematyki do gimnazjum (opracowanie I).
Zadania sprawdzają umiejętności określone w wymaganiach ogólnych i szczegółowych aktualnie obowiązującej podstawy programowej.
Prace kontrolne zawierają kartotekę, zestawy zadań w trzech wersjach (równoległe wersje A, B; wersja C dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz schemat oceniania.
Opracowanie I
Elżbieta Chojnowska, Dorota Daniszewska, Beata Jabłonowska, Wanda Kalska - Brulińska,
Dorota Karwowska, Alicja Lemańska, Monika Sikorska, Anna Stachowska,
Katarzyna Małgorzata Wierciszewska
Opracowanie II
Elżbieta Chojnowska, Dorota Daniszewska, Wanda Kalska - Brulińska, Dorota Karwowska,
Jolanta Małkowska , Anna Pruszko, Monika Rong, Monika Sikorska, Dorota Sokołowska,
Elżbieta Sokołowska, Bożena Szczyglewska, Katarzyna Małgorzata Wierciszewska,
Monika Witkowska
Wskazówki do pracy w klasie ósmej
Już 16 kwietnia2019 r. pierwsi uczniowie, którzy uczą się w klasie ósmej zreformowanej szkoły podstawowej, przystąpią do egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Egzamin ten zastąpi egzamin gimnazjalny, a jego wyniki będą ważnym elementem rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Dlatego, mimo że nie będzie można go oblać, jego wynik będzie dla ucznia bardzo istotny.
Jak zwykle, wszystko co nowe, budzi emocje, nie tylko wśród uczniów i ich rodziców, ale również wśród nauczycieli, którzy chcą, aby wyniki ich uczniów były jak najlepsze.
Stąd zapewne zaproponowane przez CEN w Łomży warsztaty „Egzamin ósmoklasisty z matematyki” cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.
Ramowy program warsztatów obejmował następujące zagadnienia:
- Co sprawdza egzamin ósmoklasisty?
- Opis arkusza egzaminacyjnego.
- Zasady oceniania zadań otwartych.
- Analiza przykładowych arkuszy.
- Strategie i metody rozwiązywania zadań egzaminacyjnych.
- Jak przygotować ucznia do egzaminu?
W realizacji ostatniego punktu programu nauczyciele podzielili się z koleżankami i kolegami swoimi pomysłami na efektywną pracę z uczniami. W rezultacie powstały poniższe wskazówki, którymi można zainspirować się planując pracę w klasie ósmej.
Wskazówki do pracy w klasie ósmej opracowane przez uczestników warsztatów „Egzamin ósmoklasisty z matematyki” organizowanych w listopadzie 2018 roku przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Łomży
- Zaplanowanie pracy z daną klasą ósmą oraz dynamiczne wprowadzanie zmian w miarę potrzeb.
- Systematyczne powtarzanie materiału (np. 5-15 minut w trakcie każdej lekcji lub godzina w tygodniu).
- Powtarzanie wiadomości działami, później sprawdzanie (kartkówka); ponowne utrwalanie umiejętności słabo opanowanych.
- Tworzenie sprawdzianów „na wejście” z powtarzanych działów w formie zadań testowych oraz po powtórzeniu danego działu i udzielanie informacji zwrotnej uczniowi o jego postępach.
- Zadawanie zadań powtórzeniowych do domu, potem konsultacje (zbiorowe, grupowe lub indywidualne) i sprawdzenie umiejętności.
- Zestaw pięciu zadań typu egzaminacyjnego do domu – do rozwiązania w czasie tygodnia n.p. od poniedziałku do poniedziałku. Dodatkowa godzina na konsultacje i omówienie zadań z zestawu danego do domu.
- Włączanie do sprawdzianów zadań typu PRAWDA-FAŁSZ, zadań zamkniętych - dwukrotny wybór poprawnej odpowiedzi, za każdym razem jedna poprawna odpowiedź z dwóch proponowanych, zadania zamknięte TAK/NIE-PONIEWAŻ.
- Rozwiązywanie zestawów egzaminacyjnych na lekcjach: wspólne lub indywidualne (nauczyciel pomaga w sytuacji, kiedy uczeń ma problem).
- Stosowanie techniki wyszukiwania zadań (ze zbioru, ze strony internetowej, itp.) do rozwiązania dla kolegi.
- Rozwiązywanie zadań z informatora CKE oraz arkuszy pokazowych CKE.
- Wspólna analiza wymagań z informatora i rozwiązywanie przykładowych zadań ilustrujących dane umiejętności ogólne i szczegółowe.
- Rozwiązywanie zadań różnymi metodami; pokazanie różnych strategii rozwiązywania zadań zamkniętych oraz analizowanie różnych sposobów rozwiązań tych zadań.
- Polecanie uczniom stron internetowych, na których mogą samodzielnie rozwiązywać zadania oraz przykładowe arkusze. Wdrażanie do efektywnego wykorzystywania czasu przeznaczonego na rozwiązanie całego zestawu zadań.
- Korzystanie z wydawnictw multimedialnych (testy); praca ucznia z testami w wersji elektronicznej oraz filmów edukacyjnych np. na PISTACJA. TV.
- Korzystanie ze stron internetowych z testami on-line, np. matzoo.pl. Praca na platformach np. WSiP - net, Matlandia, powtórkomat 8 GWO.
- Korzystanie z aplikacji na smartfony, np. gram i zdam, kujon junior.
- Efektywne gospodarowanie czasem na lekcjach, stosowanie różnych metod i technik aktywizujących (np. zespoły eksperckie, metoda odwróconej lekcji, praca w grupach, parach, itp.) oraz indywidualizowanie pracy z uczniem.
- Zapoznawanie z kryteriami oceniania prac egzaminacyjnych; holistyczne ocenianie samodzielnych prac uczniów zgodnie z kryteriami stosowanymi przez system egzaminacyjny.
- Przystępowanie do próbnych egzaminów proponowanych przez CKE, OKE oraz wydawnictwa edukacyjne (uczeń przygotowuje się do sytuacji egzaminacyjnej), a następnie udzielanie szczegółowej indywidualnej informacji zwrotnej o umiejętnościach opanowanych i nieopanowanych (informacja o tym, nad czym jeszcze musi pracować).
- Organizowanie w miarę możliwości zajęć dodatkowych.
- Organizowanie wzajemnego uczenia się: pomocy koleżeńskiej, pracy w parach i grupach. Organizowanie nauki poprzez zabawę. Podział na grupy w zależności od stopnia zaawansowania.
- Indywidualizacja pracy z uczniami – dostosowanie pracy do możliwości ucznia.
- Organizowanie gier i konkursów matematycznych.
- Współpraca z rodzicami w kierunku mobilizowania uczniów do pracy.
- Motywowanie uczniów do pracy, umacnianie wiary w ich możliwości i życzliwe wspieranie.
- Współpraca z nauczycielami fizyki i chemii w utrwalaniu rozwiązywania zadań dotyczących np. drogi, prędkości, stężeń procentowych i.t.p.
Ćwiczenia z matematyki dla klas II-III gimnazjum
Przekazujemy Państwu zestaw kart pracy z matematyki do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasie II-III szkoły gimnazjalnej (kontynuacja opracowania – Ćwiczenia z matematyki- klasa I).
Zadania sprawdzają umiejętności określone w wymaganiach ogólnych i szczegółowych aktualnie obowiązującej podstawy programowej i są dostosowane do możliwości ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Karty pracy mogą służyć jako:
- ćwiczenia na lekcjach,
- zadania domowe i dodatkowe,
- utrwalanie wiedzy i umiejętności.
Plik do pobrania:
Sprawdziany w klasach IV, V, VI do wspólnej kartoteki
Zamieszczone poniżej sprawdziany do klasy IV, V, VI szkoły podstawowej przewidziane są do przeprowadzenia w II półroczu odpowiednio klasy IV, V, VI w bieżącym roku szkolnym do aktualnie obowiązującej „starej” podstawy programowej z matematyki. Zostały one skonstruowane do wspólnej kartoteki, co umożliwia porównanie stopnia opanowania tych samych istotnych do opanowania w szkole podstawowej umiejętności.
Narzędzia powstały podczas 15-godzinnego kursu doskonalącego KD-11 prowadzonego przez konsultanta d.s. edukacji matematycznej Jadwigi Pieczywek w roku szkolnym 2016/2017.
Autorki opracowania:
Banasik Jadwiga
Kalska Danuta
Piekutowska Justyna
Sokołowska Elżbieta
Świderska Małgorzata
Wierciszewska Bożena
Zawistowska Ewa
Pliki do pobrania:
Sprawdzian z matematyki w kl.IV
Sprawdzian „na wejście” do szkoły ponadgimnazjalnej i na koniec klasy pierwszej do wspólnej kartoteki
Zamieszczone poniżej sprawdziany do klasy I i II szkoły ponadgimnazjalnej przewidziane są do przeprowadzenia „na wejście” do szkoły ponadgimnazjalnej (początek klasy I) oraz pod koniec klasy I. Obydwa sprawdziany badają te same istotne umiejętności z aktualnie obowiązującej „starej” podstawy programowej z matematyki. Zostały one skonstruowane do wspólnej kartoteki, co umożliwia porównanie stopnia opanowania tych samych ważnych do opanowania umiejętności.
Narzędzia powstały podczas 15-godzinnego kursu doskonalącego KD-11 prowadzonego przez konsultanta d.s. edukacji matematycznej Jadwigi Pieczywek w roku szkolnym 2016/2017.
Autorki opracowania:
Godlewska Janina
Kraujutowicz Urszula
Wierciszewska Katarzyna
Pliki do pobrania:
Ćwiczenia z matematyki klasa I gimnazjum
Przekazujemy Państwu zestaw kart pracy z matematyki do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasie I szkoły gimnazjalnej.
Zadania sprawdzają umiejętności określone w wymaganiach ogólnych i szczegółowych aktualnie obowiązującej podstawy programowej i są dostosowane do możliwości ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Karty pracy mogą służyć jako:
- ćwiczenia na lekcjach,
- zadania domowe i dodatkowe,
- utrwalanie wiedzy i umiejętności.
Publikacja powstała w latach 2015-2016 w ramach Klubu Aktywnych Matematyków działającego w ODN w Łomży pod kierunkiem
Jadwigi Pieczywek w składzie: Elżbieta Chojnowska, Dorota Daniszewska, Wanda Kalska - Brulińska, Dorota Karwowska, Alicja Lemańska, Iwona Polak, Monika Rong, Monika Sikorska, Anna Stachowska, Krystyna Syrowik, Katarzyna Małgorzata Wierciszewska.
Zbiór prac kontrolnych z matematyki poziom rozszerzony
Już został wydrukowany zbiór prac kontrolnych z matematyki do szkoły ponadgimnazjalnej na poziom rozszerzony opracowany przez KAM. Na najbliższym spotkaniu dyrektorów w styczniu przekażemy po jednym egzemplarzu na szkołę. Prosimy o nieudostępnianie osobom, które nie uczą matematyki w szkołach ponadgimnazjalnych. Kartoteki w formacie doc oraz arkusz kalkulacyjny do analizy statystycznej wyników ,ożna pobrać poniżej.
Pliki do pobrania:
Sprawdziany diagnostyczne z matematyki - szkoła ponadgimnazjalna
Zamieszczamy narzędzia z badań diagnostycznych przeprowadzonych 2 czerwca 2016 w klasach I oraz klasach II szkół ponadgimnazjalnych opracowane przez uczestników Klubu Aktywnego Matematyka działającego w ODN w Łomży. Mamy nadzieję, że będą przydatne jako ćwiczenia przygotowujące do obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym.
Autorzy:
Bogdan Bacławski – III LO w Łomży, Grażyna Borawska, Beata Jabłonowska – ASP w Łomży, Dorota Kozioł – ZsGi P w Jedwabnem, Scholastyka Kulczewska – ZSP w Kolnie, Jadwiga Pieczywek – ODN w Łomży, Anna Sacharczuk – ZSMiO nr 5 w Łomży, Elżbieta Szleszyńska – ZSEiO nr 6 w Łomży, Ewa Szymańska – ZSP w Kolnie.
Załączniki:
Klasa 1
Klasa 2
Prezentacja z konferencji dla nauczycieli matematyki szkół ponadgimnazjalnych
Scenariusze lekcji
Zamieszczamy scenariusze lekcji dotyczące rozumowania naukowego w przedmiotach matematyczno-przyrodniczych opracowane przez uczestników warsztatów grantowych "Rozumowanie naukowe jako element edukacji matematycznej i przyrodniczej w szkole" przeprowadzonych w październiku 2015 w Łomży, Suwałkach i Białymstoku.
Sprawdziany
Zamieszczone sprawdziany zostały opracowane przez uczestników kursów doskonalących KD-8 i KD 20 Pomiar umiejętności matematycznych określonych w podstawie programowej prowadzonych przez konsultanta d.s. edukacji matematycznej Jadwigę Pieczywek w roku szkolnym 2015/2016.
Pliki do pobrania:
Prezentacja z konferencji z dn.23.09.2015/files/2028050127/file/Organizacja_pracy_nauczyciela_matematyki_na_IV_etapie_edukacyjnym_23.09.2015.pptx
Rozumowanie naukowe jako element edukacji matematycznej i przyrodniczej w szkole
Materiały po warsztatach
Do uczestników warsztatów:
Szanowni Państwo,
ze względów technicznych nie możemy zamieścić prezentacji z warsztatów na podstronie. Bardzo przepraszamy! Nie da się jej również przesłać e-mailem (zbyt duża pojemność). Możemy przesłać na e-maila elementy składowe wykorzystane w prezentacji, które można będzie wykorzystać w szkoleniach RP. Zainteresowane osoby prosimy o kontakt mailowy.
Dziękujemy osobom, które przysłały przepisane scenariusze lekcji. Czekamy na kolejne.
Zbiór prac kontrolnych z matematyki
Przekazaliśmy do szkół materiały pomocnicze dla nauczycieli matematyki
- zbiór przykładowych prac kontrolnych z matematyki na poziom podstawowy na koniec każdego działu nauczania w szkole ponadgimnazjalnej. W/w materiały zostały opracowane przez nauczycieli matematyki działających w Klubie Aktywnego Matematyka dla szkół ponadgimnazjalnych. Oprócz wersji papierowej dołączyliśmy wersję elektroniczną zbioru na płycie CD-ROM oraz kartoteki w formacie doc i arkusz kalkulacyjny (Excel), które umożliwią analizy wyników sprawdzianów.
Prace kontrolne zawierają kartotekę, zestaw zadań w dwóch równoległych wersjach oraz holistyczny schemat oceniania. Zestawy zadań są skonstruowane zgodnie ze wzorem aktualnie obowiązującego arkusza maturalnego na poziom podstawowy, lecz liczba zadań jest dostosowana do czasu trwania jednej godziny lekcyjnej. Zadania sprawdzają umiejętności określone w wymaganiach ogólnych i szczegółowych aktualnie obowiązującej podstawy programowej (numery wymagań określone są w kartotekach do poszczególnych prac kontrolnych).
Nie zaproponowaliśmy przelicznika punktów na stopnie szkolne, żeby umożliwić indywidualne dopasowanie do stosowanych przez Państwa zasad oceniania.
Wersja elektroniczna (jak na płycie) dostępna do pobrania u mnie. Wcześniej proszę o kontakt na adres:pieczywek|cen.lomza.pl| |pieczywek|cen.lomza.pl
Scenariusz lekcji matematyki w szkole ponadgimnazjalnej
Materiały ćwiczeniowe
Zamieszczam sprawdzian diagnostyczny z czerwca 2011 roku
Program nauczania matematyki w szkole ponadgimnazjalnej
Na szkoleniu KD-12 opracowaliśmy program nauczania matemtyki w szkole ponadgimnazjalnej (poziom podstawowy). Materiał zamieszczono na stronie ODN w "Opracowaniach".
Materiały ćwiczeniowe
Zamieszczam sprawdzian diagnostyczny z czerwca 2011 roku