mgr Danuta Momot
Konsultant do spraw kształcenia specjalnego i edukacji włączającej
(parter. pok. nr 3)
tel: 86 216 42 17 w. 12
e-mail: d.momot@cen.lomza.pl
Godziny pracy:
poniedziałek: 8.15 - 14.00
środa: 9.00 - 15.00
czwartek: 8.15 - 14.00
Konsultacje w godzinach pracy
Kwalifikacje i uprawnienia
Magister pedagogiki specjalnej – rewalidacja upośledzonych umysłowo
- kwalifikacje zakresie oligofrenopedagogiki,
- kwalifikacje w zakresie mediacji i negocjacji,
- kwalifikacje edukatorskie do nauczania dorosłych,
- kwalifikacje w zakresie zarządzania oświatą,
- kwalifikacje do nauczania przyrody,
- kwalifikacje do nauczania przedmiotu „Sztuka”,
- kwalifikacje do nauczania w przedszkolu,
- ekspert komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy w zakresie kształcenia specjalnego, sztuki, przyrody,
- edukator programu ”Nowa Szkoła”, edukator programu ”Ocenianie w Nowej Szkole”
- lider zmian MEN „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze SPE”,
- uprawnienia do pełnienia funkcji Szkolnego Organizatora Edukacji i Koordynatora Sieci Współpracy i Samokształcenia,
- uprawnienia do ewaluacji efektów doskonalenia zawodowego nauczycieli, pracy zespołowej w szkole i placówce, wczesnej interwencji i pomocy dzieciom niepełnosprawnym,
- uprawnienia do realizacji zajęć terapii pedagogicznej o profilu korekcyjno – kompensacyjnym, gimnastyki korekcyjnej, Kinezjologii Edukacyjnej, Ruchu Rozwijającego, Pedagogiki Zabawy, prowadzenia zajęć rewalidacyjno – wychowawczych z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie w stopniu głębokim, Terapii Behawioralnej dzieci i młodzieży z autyzmem i upośledzeniem umysłowym, metody zastosowania sztuki orgiami w stymulowaniu rozwoju dzieci i młodzieży, profilaktyki AIDS,
- przygotowanie w zakresie pomiaru dydaktycznego, konstruowania programów nauczania kształcenia ogólnego zgodnie z nową podstawą programową, neurologicznych podstaw integracji sensorycznej.

Rok szkolny 2021/2022
Oferta: II półrocze rok szkolny 2021/2022
Symbol | Tytuł | Data | Adresaci | Ramowy program |
KD -14 | Lider edukacji włączającej | 23.02.2022 r. godz. 14.30, CEN w Łomży | Nauczyciele wszystkich etapów edukacji pracujący z uczniami ze specjalnymi potrzebami i/lub w edukacji włączającej | 1. Funkcjonowanie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną, sensoryczną, ze spektrum autyzmu, |
KD - 9 | Rozwijanie komunikacji dzieci | 12 – 13. godz. 9.00 CEN w Łomży. | Nauczyciele, logopedzi, terapeuci, specjaliści pracujący z dziećmi | 1. Zaburzony rozwój mowy u dzieci ze spektrum autyzmu (brak mowy, problemy z wyrażaniem potrzeb, nieumiejętność prowadzenia dialogu, echolalia). 2. Funkcjonalna analiza języka: mandy, takty, reakcje słuchacza, zachowania intrawerbalne, echowe (w oparciu o zachowania werbalne Skinnera). 3. Rozwój poszczególnych operantów werbalnych. 5. Wybór umiejętności kluczowych, budowanie systemu wzmocnień (kojarzenie w pozytywny sposób: osoby uczącej, miejsca pracy, pomocy dydaktycznych). 7. Ocena postępów - pomiar |
Kolorowy papier inspiracją aktywności …
Pragniemy podzielić się z Państwem propozycjami pomysłów oraz wzorami prac wykonanych przez uczestników warsztatów artystycznych. Zapraszamy na zaproponowane przez nasz Ośrodek zajęcia artystyczne, które przynoszą dużo radości uczestniczącym w nich nauczycielom i uczniom.
Koleżanki i Koledzy

W związku z tym, że nie możemy się teraz bezpośrednio kontaktować dlatego postaram się przekazywać Państwu informacje, które wynikają z pytań stawianych wcześniej na szkoleniach i konsultacjach indywidualnych
Dzisiaj pragnę przekazać Państwu kilka informacji dotyczących materiałów edukacyjnych do realizacji i wspomagania nauczania specjalnego. Pod tymi adresami możecie Państwo przejrzeć podręczniki, które wykorzystacie na zajęciach edukacyjnych czy zajęciach rewalidacyjnych z uczniami. Znajdziecie też książki dla nauczycieli i rodziców, którzy zapragną wzbogacić swoją wiedzę z zakresu edukacji specjalnej.
https://bookmaster.com.pl/ksiazki-podreczniki-do-szkoly-specjalnej-poradniki-metodyczne-1468
Zachęcam do odwiedzenia strony „tacy- sami”. Treści zamieszczone na tej stronie możecie Państwo wykorzystać do realizacji programu wychowawczego, również jako propozycje zadania w edukacji zdalnej, jeżeli korelują z programem realizowanym przez Państwa uczniów. Możemy też wykorzystać do nauczania indywidualnego lub w procesie indywidualizacji jako propozycja pracy rodziców ze swoimi dziećmi.
https://epodreczniki.pl/a/tacy-sami/Dgp68N4dw
Kolejną propozycją dla młodszych uczniów może być e-podreczniki do edukacji wczesnoszkolnej.
https://www.youtube.com/user/epodreczniki
Proszę o przesyłanie do mnie propozycji, którymi chcecie się Państwo podzielić z innymi nauczycielami. Ja zamieszczę je na stronie CEN. Zachęcam Państwa do wzajemnej pomocy w czasie trudnym dla wszystkich na całym świecie. Pozostaję z Państwem w kontakcie telefonicznym i elektronicznym konsultant ds. kształcenia specjalnego i integracyjnego Danuta Momot.
Koleżanki i koledzy - kształcenia specjalnego!
Pragnę spotykać się z Państwem i na początek przedstawić Państwu nowe regulacje prawne - kształcenie na odległość!
W związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach do dnia 10 kwietnia 2020 r., będzie realizowane nauczanie na odległość. W czasie ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych związanego z zagrożeniem epidemiologicznym pracujemy zdalnie podobnie jak nasi koledzy i koleżanki uczący innych przedmiotów, dotyczą nas również te same regulacje prawne. Poniżej przedstawiam Państwu najważniejsze informacje mogące Państwu pomóc w organizacji nauczania specjalnego na odległość.
1. Za organizację kształcenia na odległość odpowiada dyrektor szkoły. Jest on zobowiązany do tego, aby powiadomić rodziców, w jaki sposób będzie zorganizowana nauka. Nauczyciele mają możliwość weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość.
2. Dyrektor musi również ustalić z nauczycielami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas, uwzględniając m.in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć a także uwzględnienie możliwości psychofizycznych ucznia. Dyrektor ma też określić formy kontaktu czy konsultacji nauczyciela z rodzicami i uczniami.
3. Organizując uczniom kształcenie na odległość dyrektor musi pamiętać o uwzględnieniu zasady bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną. Oznacza to, że dobór narzędzi przy tej formie kształcenia powinien uwzględniać aktualne zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń (komputer, telewizor, telefon) i ich dostępności w domu, wiek oraz etap nauczania i indywidualne predyspozycje rozwoju uczniów, a także sytuację rodzinną uczniów.
4. Nauka prowadzona na odległość może być realizowana z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez nauczyciela, w szczególności tych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (zwłaszcza platforma edukacyjna www.epodreczniki.pl), Centralnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnej, a także emitowanych w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia.
5. W przypadku przedszkoli i uczniów klas I-III szkoły podstawowej nauczyciel ma obowiązek poinformowania rodziców o dostępnych materiałach, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu.
6. Dyrektor szkoły powinien ustalić w uzgodnieniu z nauczycielami w jaki sposób będzie monitorowana i sprawdzana wiedza ucznia oraz postępy w nauce.
7. Dajemy również możliwość prowadzenia zdalnie kształcenia specjalnego. Nauczyciele i specjaliści, realizując naukę na odległość, zobowiązani są do dostosowania sposobów oraz metod pracy do potrzeb i możliwości uczniów, w tym wynikających z indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
8. W przypadku niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz niepełnosprawności intelektualnej w stopniu głębokim, nauczyciele zostaną zobowiązani do informowania rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji w celu wsparcia dziecka/ucznia/uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Podobnie w przypadku dziecka objętego zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju.
9.W okresie czasowego zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych ograniczony jest obowiązek świadczenia pracy przez nauczycieli na terenie szkoły, z wyłączeniem przypadków gdy jest to niezbędne do realizowania zajęć z uczniami zdalnie lub w inny sposób, lub gdy jest to niezbędne dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania szkoły.
10.Nauczyciele realizujący zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia, otrzymują wynagrodzenie za pracę w składnikach i wysokości wynikających z ich uprawnień. Za zajęcia zrealizowane powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczyciel otrzymuje również wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.
11. Zapraszam Państwa do korzystania z materiałów umieszczonych na naszej stronie internetowej.
https://www.cen.lomza.pl/opracowania/ksztalcenie-integracyjne
https://www.cen.lomza.pl/opracowania/ksztalcenie-integracyjne?more=434013903
https://www.cen.lomza.pl/o-cen/konsultanci/danuta-momot
https://www.cen.lomza.pl/files/Konsultanci/D_Momot/2132398104/lib/rebusy_wykreślanki_zabawy.pdf
https://www.cen.lomza.pl/files/Konsultanci/D_Momot/609235765/lib/Techniki_origami.pdf
https://www.cen.lomza.pl/o-cen/galeria/weronika-sherborne-19022020
Podstawa prawna:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Pozdrawiam serdecznie życząc wiele siły na nadchodzące dni i pozostaję z Państwem w kontakcie telefonicznym i elektronicznym konsultant ds. kształcenia specjalnego i integracyjnego.
Relacja z warsztatów "Metoda Ruchu Rozwijającego bazującego na Metodzie Weroniki Sherborne"
Dużo satysfakcji i miłych przeżyć doświadczyliśmy podczas realizacji warsztatów Metoda Ruchu Rozwijającego bazującego na Metodzie Weroniki Sherborne w procesie wspomagania rozwoju i rewalidacji. Uczestnicy chętnie wracali do wspomnień zabaw ruchowych z dzieciństwa, oddając się przyjemnej nauce metodą zabawową, sympatycznemu współdziałaniu w grupie i relaksacji. Życzymy wszystkim uczestnikom sukcesów w pracy rewalidacyjnej i we wspomaganiu rozwoju swoich podopiecznych.
Link do fotogalerii:
https://www.cen.lomza.pl/o-cen/galeria/weronika-sherborne-19022020
Technika orgiami
W roku szkolnym 2019/2020 organizowaliśmy warsztaty artystyczne z wykorzystaniem techniki orgiami z kółek. Zachęcamy uczestników naszych zajęć do stosowania tej techniki na lekcjach, zajęciach artystycznych, świetlicowych, terapeutycznych i rewalidacyjnych. Uczniowie wykonując dzieła techniką orgiami rozwijają wyobraźnię, myślenie, mowę, utrwalają wiedzę, uczą się właściwiej organizacji procesu tworzenia, utrzymania porządku i właściwych relacji społecznych.
Prace wykonane techniką orgiami są kolorowe, atrakcyjne i zdobią sale szkolne.
Rebusy, zgadywanki, wykreślanki
Inicjatywy podejmowane przez konsultanta Danutę Momot w ramach Klubu Nauczycieli pracujących z uczniami ze SPE są przydatną praktyczną lekcją zarówno dla nauczycieli jak i dla uczniów. Grupa młodzieży ze Szkoły Podstawowej nr 10 im. Jana Pawła II w Łomży pod opieką koordynatora - Zofii Rusiłowicz-Kleczyńskiej napisała publikację i udostępniła ją do wykorzystania w celach edukacyjnych. Zapraszamy nauczycieli zajęć terapeutycznych i rewalidacyjnych do korzystania z zamieszczonego materiału.
Mamy nadzieję, że entuzjazm autorów stanie się inspiracją do tworzenia kolejnych ciekawych pomocy dla uczniów i nauczycieli.
Warsztaty artystyczne dla nauczycieli edukacji włączającej
17 października 2018r. odbyły się warsztaty artystyczne – „Papierowe szaleństwo”, których tematem przewodnim były wytwory artystyczne płaskie i przestrzenne wykonane z papieru (kartki okazjonalne 3d, kwiaty, zwierzaki, ozdoby świąteczne, dekoracje okolicznościowe). Szkolenie poprowadziły Danuta Momot (pracownik CEN) i Wioleta Pstrągowska (nauczyciel Punktu Przedszkolnego w Szczepankowie). Uczestnicy wykonali wiele wspaniałych prac, oraz dużą ilość wzorów do pracy z uczniami, które zabrali do swoich macierzystych placówek.
Uczeń z epilepsją w przedszkolu i szkole – pokonajmy bariery!
W dniu 18 maja 2018 r. w naszym Ośrodku roku odbyła się konferencja pt.” Uczeń z epilepsją w przedszkolu i szkole – pokonajmy bariery!”. Była zorganizowana pod honorowym patronatem Podlaskiego Kuratora Oświaty we współpracy z Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku. Bardzo interesujący, merytoryczny wykład ilustrowany prezentacją odpowiednich filmów wygłosiła doktor nauk medycznych Barbara Zadrożna – Tołwińska „Padaczka w ujęciu neurologicznym jako najczęściej występująca choroba neurologiczna u dzieci i młodzieży”.
Szkolenia warsztatowe dla nauczycieli prowadziły konsultantki Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku. Małgorzata Dunaj – Baczewska – konsultant ds. edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego oraz Grażyna Łaniewska – konsultant ds. wychowania i profilaktyki na temat: „Stanu przygotowania nauczycieli wychowawców do pracy z uczniem z padaczką” i „Nauczyciel – a uczeń/dziecko z padaczką”. Z ogromnym zainteresowaniem uczestnicy konferencji wysłuchali wystąpienia mgr Katarzyny Zielińskiej, która podzieliła się swoimi doświadczeniami jako matka dziecka chorego na epilepsję i nauczyciel pracujący z uczniami z epilepsją.
Prosimy o zapoznanie się z materiałami dostępnymi na stronie www.cen.lomza.pl i na stronie ORE www.ore.edu.pl
Opracowania:
Dziecko z padaczką w szkole i przedszkolu
Komunikacja wspomagająca i alternatywna w kształceniu specjalnym
W dniu 18 października 2017 odbyło się szkolenie „Rozwijanie komunikacji i kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym”, które prowadziły Danuta Momot – pracownik ODN w Łomży i Iwona Chodnicka – nauczyciel Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Grajewie.
Uczestnicy warsztatów mieli możliwość zapoznania się z podstawowymi formami komunikacji alternatywnej oraz wspomagającej zarówno ze strony teoretycznej, jak i praktycznej. Prowadzące zaprezentowały systemy: symboli jednoznacznych, gestów, dotykowe, graficzne oraz metody mieszane wykorzystywane przez uczestników AAC.
Chcielibyśmy, aby to zdanie stało się hasłem przewodnim dla nauczycieli, którzy ukończyli to szkolenie.
Danuta Momot i Iwona Chodnicka
Warsztaty artystyczne 2015/2016 „Ozdoby z krepiny”
Serdecznie dziękuję Państwu za duże zainteresowanie ofertą proponowanych w tym roku szkoleń artystycznych. Podziwiam zaangażowanie wszystkich uczestniczących nauczycieli w wykonywanie skomplikowanych i mozolnych wzorów. Wszystkim uczestnikom gratuluję efektownych wytworów. Do zobaczenia na kolejnych formach szkoleń artystycznych.
Kursy kwalifikacyjne z zakresu oligofrenopedagogiki
Po warsztatach W-70 „Ozdoby i dekoracje świąteczno – wiosenne”

Seminarium realizowane na zamówienie Podlaskiego Kuratora Oświaty
w Suwałkach, 6 listopada 2014 roku w Łomży w sali Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i 12 listopada
Edukacja włączająca – dziecko niepełnosprawne w praktyce szkolnej
Zaproszenie na formy doskonalenia realizowane w ODN w roku szkolnym 2013/2014
Wykładu Pani Janiny Wyczesany profesor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie
Miło nam było wysłuchać wykładu Pani Janiny Wyczesany profesor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie na kursie kwalifikacyjnym z zakresu oligofrenopedagogiki. Dziękujemy za przekazanie fundamentalnych założeń pedagogiki specjalnej, które powinny stanowić wzór do naśladowania, mimo upływu czasu i naukowych osiągnięć w zakresie edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
Oferta szkoleniowa na I semestr 2013
Klub nauczycieli kształcenia specjalnego
Uczestnicy klubu nauczycieli kształcenia specjalnego „Opracowywanie narzędzi i dokumentów pomocnych w kształceniu uczniów niepełnosprawnych” opracowali arkusze do wielospecjalistycznego rozpoznania potrzeb uczniów niepełnosprawnych intelektualnie.
W pracę nad tymi narzędziami zaangażowały się panie: Teresa Czyż, Elżbieta Malczyk, Joanna Zduńczyk, Grażyna Lewandowska, Anna Jankowska, Agnieszka Bruderek, Ewa Korytkowska, Maria Wiśniewska. Zapraszamy w następnym roku szkolnym twórczych nauczycieli kształcenia specjalnego do dalszych prac nad tworzeniem i opracowaniem materiałów dla uczniów
i nauczycieli.
Informacja o kursie KK-2
Uprzejmie informuję, że 2 grudnia 2011 roku rozpoczynamy zajęcia na kursie kwalifikacyjnym z zakresu oligofrenopedagogiki.
Kursy kwalifikacyjne w naszym Ośrodku realizujemy od 2000 roku, obecnie jest to już dwunasta edycja tego kursu. Na kurs zgłosiło się dwudziestu uczestników. Witamy wszystkich serdecznie i staramy się zapewnić jak najlepsze warunki realizacji kursu oraz najbardziej profesjonalną i doświadczoną kadrę dydaktyczną. Zajęcia będą realizować: profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, profesor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, doktor Akademii Pedagogiki Specjalnej, edukatorzy i konsultanci ODN oraz dyrektorzy i nauczyciele placówek specjalnych. Absolwenci wszystkich edycji realizowanych kursów uzyskali najwyższe oceny obowiązujących egzaminów i wysoki stopień obecności na zajęciach . Witając nową grupę uczestników życzymy Im sukcesów w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności do pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie.
Granty realizowane przez ODN
Z przyjemnością informujemy, że Podlaski Kurator Oświaty wybrał jako najkorzystniejszą ofertę w przetargu nieograniczonego zamówienia usługi polegającej na opracowaniu, przygotowaniu i przeprowadzeniu szkolenia nauczycieli z województwa podlaskiego w 2011r. przez nasz ośrodek.
Obszar tematyczny - „Wielospecjalistyczna diagnoza potrzeb ucznia niepełnosprawnego i tworzenie indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych”.
Oferta naszego Ośrodka uzyskała najwyższą liczbę punktów w oparciu o ustalone kryteria oceny tj. 94,43.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć ze szkoleń w ramach realizowanego grantu.
Informacja
W dniu 9 marca 2011 roku uczestnicy kursu kwalifikacyjnego z zakresu oligofrenopedagogiki kontynuowali zajęcia w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Długoborzu. Kursanci obserwowali funkcjonowanie i edukację uczniów na wszystkich poziomach edukacyjnych. Uczestniczyli w zajęciach rewalidacyjnych i terapeutycznych. Poznawali specjalistyczny sprzęt i pomoce dydaktyczne stosowane w rewalidacji uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Obserwowali zajęcia Dogoterapii jako metody wspomagania rozwoju dzieci. Analizowali obowiązującą dokumentację pedagogiczną i dokumentację uczniów. Poznawali warunki lokalowe i bytowe uczniów i wychowanków. Wszyscy podziwialiśmy wysoki poziom umiejętności uczniów SOS-W oraz zaangażowanie nauczycieli w przekazywanie nam wiedzy i dzielenie się doświadczeniami.
Pięknie dziękujemy Panu Dyrektorowi i Gronu Pedagogicznemu za otwartość i współpracę w przygotowaniu nauczycieli do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie.